muzyka czyli nasza codzienność
MUZYKA W ŻYCIU CZŁOWIEKA
Muzyka a procesy poznawcze
W trakcie kształcenia muzycznego dzieci mają do czynienia z dużym bogactwem spostrzeżeń akustycznych. Śledzenie zjawisk akustycznych ma znaczny wpływ na rozwój spostrzegawczości dzieci, gdyż zachodzą one w czasie i w czasie ulegają zmianom, w odróżnieniu od spostrzeżeń wzrokowych. Podążanie za tymi zmianami uaktywnia u dziecka możliwość pojmowania zjawisk będących procesami. Konieczność skupiania się na spostrzeżeniach akustycznych i podążanie za nimi ćwiczą myślenie i koncentrację uwagi. Muzyka wysubtelnia słuch dziecka, uwrażliwiając je na rozmaite niuanse dźwiękowe. Wzmacnia w ten sposób koncentrację uwagi, sprzyjając jej gotowości, wy trzy - małości i podzielności. Rozwój uwagi jest widoczny podczas różnych form kontaktu dziecka z muzyką, np. podczas zabaw ruchowo-muzycznych, rytmicznych oraz szczególnie podczas gry na instrumencie i świadomym słuchaniu utworu muzycznego. Zajęcia muzyczne są też okazją dla dzieci do dokonywania takich operacji jak porównywanie – abstrahowanie i uogólnianie na materiale muzycznym; np. na podstawie wielu doświadczeń dzieci stwierdzają, że utwory o wolnym tempie i umiarkowanej dynamice e mają nastrój spokojny, liryczny, a utwory o szybkim tempie i określonym powtarzającym się rytmie mają charakter taneczny. Podczas zajęć ruchowo-muzycznych dzieci opanowują rozumienie stosunków czasu i przestrzeni, np. gdy podczas określonej frazy muzycznej muszą pokonać w ruchu jakąś przestrzeń lub określony odcinek drogi w czasie dwa razy szybszym czy wolniejszym